BLOG

Ușa din spate de la Ministerul Justiției trebuie închisă

Vă întrebați probabil de unde a venit ideea genială a Maiei Sandu privind modificarea modalității de desemnare a candidaților la funcția de Procuror General prin asumarea de răspundere. Ne-am întrebat și noi, i-am întrebat și pe alții și iată ce am descoperit. O schemă veche cât tot CRJM-ul. Că despre asta scriem noi, despre scheme…

Dar să le luăm pe rând…

Din start facem o precizare – nu negăm sub nicio formă capacitatea experților de la Ministerul justiției de a scrie și elabora proiecte de legi. Totuși și în cazul unui șir de legi, inclusiv a celei mai scandaloase care a dus la demiterea Guvernului Sandu, dar și în multe alte cazuri, s-a acționat prin schema CRJM. Schema este simplă, dar pe parcursul ultimilor ani s-a dovedit a fi una eficientă și chiar s-a pricopsit cu un nume – UȘA DIN SPATE.

Cel care o pune în aplicare în permanență este chiar autorul ei – Vladislav Gribincea, unul dintre candidații la funcția de Procuror General. Și dacă până la acest concurs eșuat, el acționa doar pentru banii donatorilor, de data aceasta a avut și o motivație personală – funcția! Care până la urmă tot la bani s-ar reduce…

Așadar, cum a funcționat de fiecare dată “ușa din spate de la Ministerul Justiției”:

1) Se luau bani de la donatori, prin granturi pentru “lobby” pe un anumit subiect

2) Se intra prin ușa din spate la Ministerul Justiției și se pregătea terenul pentru un grup de lucru pe acel subiect

3) Gribincea împreună cu CRJM-ul scria proiectul și îl transmitea la Ministerul Just, pe care ultimii îl prezentau ca fiind proiectul lor, elaborat de specialiștii din Minister

4) După ce proiectul devenea public, surpriză – Gribincea împreună cu CRJM apărea ca susținători ai inițiativei

5) Venea cu redactari și completări la propriul proiect, pentru că tot el își lăsa acest spațiu de manevră încă la etapa scrierii – ca să poată mima o activitate prodigioasă.

6) Prezenta donatorului (Ambasada SUA) rezultatul, iar astfel prima fază pentru încasarea grantului era realizată.

A doua fază începea în momentul în care guvernul aproba proiectul de lege și îl trimitea la Parlament. În aceasta fază se conectează HOMS al UE (ambasadorii țărilor membre UE cu reședința la Chișinău), condus de Mihalko, pe de o parte și Ambasada SUA pe de altă parte și puneau împreună presiune pe întreaga guvernare, căreia nu îi rămânea decât sa vizeze acea lege. Cam așa s-a procedat de fiecare dată la toate proiectele „susținute” de CRJM. Iar lucrul dat nici măcar nu poate fi negat de Gribincea, pentru că până și maidanezii din jurul Ministerului Justiției cunosc procedura de-a fira-n păr.

De data aceasta pentru a o impinge pe Maia spre a-l face pe Gribincea Procuror independent, acesta a făcut uz de schema dată în interes propriu, nu doar pentru bani. Dar ceva nu a mers.

Poate e timpul ca această practică de transmitere a proiectelor de lege prin ușa din spate să fie totuși exclusă? Va rămâne un singur ONG fără bani, nu și toată Moldova captivă și în blocaj permanent pentru că cineva se joacă de-a estorcarea banilor de la donatori. Și elaborează-elaborează-elaborează…