INVESTIGATII

Aeroportul Chișinău. Cum a avut loc jaful și ce ascund guvernanții

Deși despre miliardul furat din sistemul bancar al Republicii Moldova s-a vorbit destul de mult, tema aeroportului a fost pe nedrept trecută pe al doilea plan. Prejudiciul direct adus cetățenilor de aceasta afacere nu este mai mic. Mai mult ca atât, acest prejudiciu îl resimt toți pasagerii care folosesc serviciile Aeroportului Internațional Chișinău.

Scheme.md a studiat istoricul Afacerii AEROPORTUL, în urma căreia cetățenii Republicii Moldova au ieșit păgubiți cu cel puțin un miliard de euro și a ajuns la concluzii deloc îmbucurătoare. Ca să înțelegem exact ce s-a întâmplat și cine au fost promotorii jafului trebuie să parcurgem toată calea alături de autorii schemei. Ea începe nu în 2013, așa cum consideră majoritatea dintre noi, ci mai devreme. Pe timpul în care VLAD FILAT deținea funcția de prim-ministru.

Așa se face că Guvernul a votat cel putin de 4 ori pentru concesionarea aeroportului. Prima Hotărîre prin care s-a decis de principiu că aeroportul trebuie concesionat este Hotărârea Guvernului nr. 438 din 19 mai 2012 cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău”. Atunci premier era nimeni altul decât Vlad Filat, care își ispășește pedeapsa pentru corupție în penitenciarul 13 din Chișinău, dosar care are o legătură directă cu Jaful Secolului – DOSARUL MILIARDULUI. Mențiunea despre miliard este importantă în acest început de text, pentru că mai jos vom vedea legătura dintre devalizarea sistemului Bancar și „investiția” făcută de AVIA INVEST în AEROPORT.

438 din 19.06.2012 SEMNAT de VLAD FILAT

Așadar, după ce Filat a deschis calea concesionării Aeroportului în 2012, după mai bine de un an, în 2013 au urmat mai urmat două decizii, care deja au pus punct afacerii. Ambele decizii care au urmat după debarcarea pentru suspiciuni de corupție a lui Filat din Guvern (Pădurea Domnească și Plahotniuc) au fost semnate în calitate de Prim-Ministru, deja de un alt membru al PLDM – Iurie Leancă.

De bază, a fost decizia din 29 mai 2013 în care în afară de Mihail Formuzal, toti membrii guvernului au votat pentru concesionarea aeroportului. În ședința condusă de Iurie Leancă, membrii PLDM și PDM au  fost foarte activi în a explica oportunitatea concesionării aeroportului. Printre cei care care s-au dat cu părerea, în afară de Iurie Leancă, s-au numărat Veaceslav Negruță, Ministrul Economiei, Valeriu Lazăr (RAPORTORUL PROIECTULUI) și Marcel Răducan.

DUPĂ PREZENTAREA PROIECTULUI DE CĂTRE VALERIU LAZĂR, VEACESLAV NEGRUȚĂ VINE CU COMPLETĂRI:

IURIE LEANCĂ SUPUNE PROIECTUL LA VOT:

Astfel putem spune cu certitudine că procesul de concesionare a durat aproximativ un an și jumătate, perioadă in care miniștrii au avut destul timp să înțeleagă ce fac și cui îi donează aeroportul. Unicul membru al Guvernului care a fost împotriva concesionării a fost Mihail Formuzal, de discursul căruia membrii guvernului Leancă râdeau pe sub mustăți. 

MIHAIL FORMULZAL, UNICUL CARE S-A OPUS DESCHIS JAFULUI DE LA AEROPORT:

TOATĂ ȘEDINȚA O PUTEȚI URMĂRI pe PRIVESC.EU

HOTĂRÂREA 321: http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=348166

După intrarea în vigoare a acestei hotărâri, în septembrie 2013 Guvernul ia decizia pe marginea concursului în urma căruia s-a decis cine va fi investitorul care a câștigat concursul. Șor își intră în drepturi.

Și pentru că Hotărârea Guvernului vizavi de concesionare a fost luată pe data de 29 mai 2013 iar Guvernul a deţinut un interimat în frunte cu Iurie Leancă, au apărut voci care au declarat ilegală această concesionare.

Astfel, la data de 4 octombrie 2013, pentru ca nu cumva toate chinurile facerii acestui miș-maș grandios să se năruiască în zadar din cauza unor probleme tehnice, Guvernul se vede nevoit să reconfirme printr-o hotărâre repetată concesionarea Aeroportului Chișinău, asta chiar dacă Șor își intrase deja în drepturi. 

VIDEO DE LA ȘEDINȚĂ AICI: https://www.privesc.eu/arhiva/18312/Sedinta-Guvernului-Republicii-Moldova-din-4-octombrie-2013

http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=349801.

Între timp, sesizată de un grup de deputați Curtea Constituțională a decis că nu se poate expune pe legalitatea concursului de concesionare și nici pe oportunitatea acesteia.

http://lex.justice.md/viewdoc.php?action=view&view=doc&id=375049&lang=1

De aici Moldova nu a mai avut cale de întoarcere. Aeroportul a ajuns definitiv în mâinile companiei Avia Invest al cărei proprietar de facto era Ilan Șor, pe o perioadă de 49 de ani, perioadă în care Avia Invest urmează să încaseze câte 9 euro de pe fiecare călător – aproximativ 1 miliard de euro.

Scandalul in jurul aeroportului a început să prindă aripi în toamna lui 2015. Guvernul era deja condus de Valeriu Streleț, iar sub presiunea oponenților politici acesta a fost nevoit să creeze o comisie care urma să elaboreze un raport privind modalitățile de reziliere a contractului. Raportul releva faptul că „Avia Invest” a încălcat prevederile contractuale şi nu şi-a îndeplinit obligaţiile în ceea ce ţine de planul de investiţii care urma a fi realizat până pe 30 august.

Chiar și atunci când pericolul plana asupra lui Vlad Filat și a echipei acestuia, care a votat unanim împreună cu democrații cedarea Aeroportului lui Șor, acesta continua să-i dea asigurări lui Șor că poate controla totul și că va rezolva totul cu Streleț. Acest lucru il puteți auzi cu urechile voastre chiar la începutul clip-ului de mai jos:

La scurt timp după aceste interceptări, Filat a fost încarcerat, iar Șor a reușit să-și păstreze Aeroportul și fără ajutorul lui Filat. De data aceasta Democrații au fost cei care l-au susținut și i l-au oferit drept monedă de schimb pentru capul lui Filat.

***

După patru ani de la încarcerarea lui Filat, și ascensiunea politică uluitoare a foștilor săi colegi promovați în Guvern, colegi care au votat cândva pentru concesionare, aflăm acum de la subalternii lor (Ministrul Economiei Bânzari) că Aeroportul este practic imposibil de readus în gestiunea statului și că maximum ce s-ar putea face este renegocierea contractului de concesionare, dar deja cu dinastia bancară Rothschild în mâinile căreia a trecut gestionarea întreprinderii de stat Aeroportului Internațional Chișinău.

Se pare însă că Bânzari ori nu este bine informat or operează cu informații vădit eronate, pentru că în realitate ar exista totuși soluții de restabilire a administrării aeroportului de către stat și anulare a afacerii de un miliard de EURO inițiate de Filat încă în 2012 și realizată de miniștrii lui Leancă, descendenți ai PLDM – persoane care se regăsec și în actualul Guvern. 

În timp ce Scheme.MD lucra încă la acest material, ieri 23 august 2019, președintele Dodon, membru al coaliției de guvernare, convoca Consiliul Superior de Securitate. La finalul ședinței CSS, Dodon a anunțat că există cel puțin două căi prin care e posibilă rezilierea contractului și readucerea Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău în gestiunea Statului.

Despre suspiciunile de corupție (frauda prin care a fost concesionat aeroportul) dar și despre modul în care AVIA INVEST a încălcat prevederile contractuale există, încă din 2015, un raport al CNA. Atunci acesta a fost trecut cu vederea de guvernare, sau cel puțin nu a produs nici un efect juridic. Jocul politic de distrugere a lui Filat și incarcerarea lui au fost mai importante pentru guvernare. Șor nu putea fi deposedat de aeroport pentru că fiind figură cheie în schema debarcării lui Filat, avea un deal cu democrații lui Plahotniuc.

În octombrie 2015 CNA, transmite un raport premierului Streleţ şi ministrului Justiţiei. CNA recomandă anularea contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău. Centrul Naţional Anticorupţie informază Guvernul că în perioada 2013 – 2015 compania investitoare nu a făcut investiții proprii în dezvoltarea Aeroportului, ci doar a folosit banii proveniți din activitățile acestuia.

https://cna.md/libview.php?l=ro&id=1053&idc=5&t=/Mass-media/Comunicate-de-presa/Recomandarile-CNA-privind-

În același timp Inspectoratul de Stat în Construcții atenţiona că suma anunţată de 7 milioane de lei investiți în construcția parcării Aeroportului este una exagerată.

Revizorii de la CNA au mai constatat că pe parcursul ultimilor doi ani „Avia Invest” a donat clubului de fotbal „Milsami Orhei” (patronat de Ilan Shor) peste 9 milioane de lei din banii obținuți din activitățile aeroportuare. Totodată surse din cadrul CNA au comunicat pentru SCHEME.MD că o bună parte din investițiile de la ORHEI LAND au fost realizate din aceeași taxă aeroportuară.

Totodată, Chişinăul a solicitat autorităţilor ruse să verifice provenienţa a 5 milioane de euro în capitalul social al „Avia Invest”, Chişinăul suspectând că banii ar proveni de la cele trei bănci devalizate la sfârşitul anului 2014 – „Banca de Economii”, „Banca Socială” şi „Unibank” .

Astfel ajungem la gandurile expuse la începutul articolului și anume că devalizarea băncilor și jaful aeroportului sunt parte a aceleiași scheme începute încă în 2012.

Concluzia SCHEME.MD este că noul guvern nu are nici un interes în elucidarea circumstanțelor care au permis acest jaf la drumul mare, or implicarea anumitor actori din eșaloanele de vârf ale puterii actuale în procesul de cedare lui Șor a AEROPORTULUI este evidentă. Discuțiile la acest subiect sunt dăunătoare imaginii acestor actori.

Guvernul a votat cel putin de 4 ori pentru concesionarea Aeroportului. Iar Maia Sandu, actualul PRIM-MINISTRU a participat la aceste votări: 29 mai 2013, 12 septembrie 2013 și 4 octombrie 2013. Nici măcar în una dintre aceste ședințe, actualul prim-ministru, economist de profesie, cu studii în Moldova și SUA, o bogată experiență la Banca Mondială, nu a avut nimic de reproșat celor care ne-au furat. Din contra a ridicat mâna în momentul în care a avut nevoie partidul.

Concluziile noastre pot fi neplăcute, anume din acest motiv vă invităm să urmăriți și declarațiile lui Vadim Brânzan – ministrul Economiei membru al cabinetului de miniștri SANDU.


You May Also Like